Mumsig sallad och trevligt sällskap


Min lediga torsdag spenderades tillsammans med Ida som är på tillfälligt besök i stan innan hon återvänder till Uppsala igen. Vi hann med lunch, en promenad i solen, smaskig sorbet och en massa surr... en härlig dag med andra ord! : )  Jag älskar att äta sallad på sommaren och den här salladen var en riktig höjdare, sältan från oliverna och fetaosten blandade sig utmärkt med de söta jordgubbarna och galiamelonen. Receptet var inspirerat av detta, från en av mina favoritbloggare Linnéa.


Linnéas sommarsallad:

1 påse blandad sallad
4 tomater i olika färg
5 späda rädisor
4 skivor vattenmelon
15 st jordgubbar
1 ask fetaost med oliver


Skölj salladen och låt den torka. Lägg den i botten på ett stort fat. Skär tomaterna i skivor och fördela dem över salladen. Tvätta rädisorna noga och skär dem i tunna skivor. Ta bort skalet från melonen och skär den i kuber. Lägg dem tillsammans med rädisor och fetaost på salladen. Toppa med jordgubbarna och servera grillade kycklingfiléer till.

Jag tog lite extra tomater, bytte ut vattenmelonen mot galiamelon och använde vanlig fetaost och gröna oliver. Det fina med sallad är ju just det att man kan ta precis vad man har hemme och själv tycker om! Nästa gång slänger jag nog i lite avokado också. : )

Kommentarer
Postat av: Ida

Och fantastiskt god var den verkligen, tack Johanna!

2010-08-02 @ 18:56:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0