Det är ett mirakel!


Solbullar/Krämbullar/Vaniljbullar



Skulle varit lite mer fyllning... :)


Ja miraklet är kanske inte att mina bullar blev goda, såå mirakelgoda tror jag inte de är. Miraklet är att det kommit en för mig hittills okänd produkt i form av jäsblandning, tydligen en blandning mellan torrjäst och bakpulver! Jag gillar att baka som de flesta vet, dock lyckas jag verkligen sällan med jäs-degar, spelar ingen roll om jag använder torrjäst eller vanlig jäst, blir inte bra. Men nu ramlade jag då över det här, läste på påsen och såg att degen bara skulle behöva jäsas en gång och bara 15 minuter (!), nappade såklart men hade inte så stora förhoppning... Men bullarna blev toppenbra, jäste perfekt och blev faktiskt riktigt goda! Gjorde en blandning av receptet på baksidan av påsen och ett jag hittade på Internet båda egentligen till kanelbullar, men lätt att ändra till t.ex. solbullar:

Snabba Solbullar

En påse jäsblandning
14-15 dl vetemjöl
1 dl ljus baksirap/socker (använde vanlig ljus sirap)
1krm salt
2tsk kardemumma
150g mjukt smör
5 ½ dl mjölk

Blanda jäsblandningen med vetemjölet, kardemumma och salt, tillsätt sirap. Finfördela 150 g smör i blandningen och tillsätt sedan mjölken. Baka ut degen (här tillsatte jag ytterligare lite mjöl pga att degen var väldigt kladdig) antingen till kanelbullar eller som jag till runda bollar.

Låt degen jäsa 15 minuter under en bakduk. (När 15 min gått stack jag ner ett finger i varje bulle, och spritsade ner marsankräm, men det beror såklart på vilka bullar man gör). Grädda bullarna i mitten av ugnen på 225 grader i ca 8-10minuter. Låt solbullarna svalna en stund och pensla dem sedan med lite smör, rulla dem i socker, helst utan att det kommer socker i marsankrämen.

Kommentarer
Postat av: muminmamman

Kan du visa din sprits ?vilken skall man välja? Var hittar man bäst kakpynt?

2009-05-26 @ 18:58:37
Postat av: Anonym

Mmm, såg goda ut, ser fram emot att smaka imorgon ;)

2009-05-26 @ 19:37:13
Postat av: Josefin

Mmm, såg goda ut, ser fram emot att smaka imorgon ;)

2009-05-26 @ 19:37:40
Postat av: Josefin

Mmm, såg goda ut, ser fram emot att smaka imorgon ;)

2009-05-26 @ 19:39:03
Postat av: åsa - hello sugar!

vad fina bullarna blev, ser riktigt smarriga ut!! är det dr oetkers jäsblandning du använder? jag har precis köpt den själv men inte hunnit testat den ännu.

2009-05-26 @ 21:59:51
URL: http://hellosugar.se
Postat av: muminmamman

Grattis i efterskott. Tänkte på dig flera gånger under gårdagen. Tänk vad stor du är nu, du som var så liten....

2009-05-28 @ 08:37:36
Postat av: muminmamman

Övertyga syrran att börja blogga....

2009-05-28 @ 08:38:09
Postat av: Angelica

födelsedags inlägg krävs johanna!

2009-05-28 @ 13:42:53
URL: http://surangani.blogg.se/
Postat av: Sofia*

Håller med föregående talare, väntar ju på det! :-)

2009-05-28 @ 20:52:22
URL: http://mittlillamirakel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0