Rabarber- & Halloncupcake


Cupcake med smörkräm


Spel


I helgen blev  det äntligen lite bakning... Provade en ny variant av cupcakes med hallon och rabarber-fyllning. Blev även en ny smörkräm. Alltihop var lite improviserat, men det blev faktiskt lyckat! Provsmakades i lördags då jag och Samuel passade på att fika och spela spel hela eftermiddagen, mysigt!


Recept: Rabarber- & Halloncupcakes

100 g smör
2 st ägg
1,5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 dl naturell yoghurt
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
Rabarber
Hallon
Kardemumma

Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst. Rör ner smält smör och yoghurten. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten.
    Skala rabarber, skär i bitar och stek i stekpanna tillsammans med lite socker och kardemumma. Tillsätt hallon och låt svalna. (Blanda om du vill ner detta i smeten, jag valde att klicka i det innan jag la i sista klicken smet i formarna) Fyll formarna till ca 2/3. Grädda i ca 15 min på 200 grader.

Smörkräm

100 g mjukt smör
knappt 1pkt florsocker
4 msk mjölk
3 msk marzanpulver
ca ½ msk kanel

Blanda alla ingredienser och spritsa på cupcakesen då de svalnat. OBS! alla mått är lite på en höft eftersom jag exprimenterade en del för att få det bra, så ni får väl göra detsamma! : )

Kommentarer
Postat av: åsa - hello sugar!

rabarber och hallon låter supergott ihop! kan tänka mig att cupcakesen blev smarriga!

2009-07-07 @ 22:17:03
URL: http://hellosugar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0