Mördegsgrottor med chokladtryffel


Mördegsgrottor med chokladtryffel


I veckan har jag haft en hel del tid över. Så jag passade på att baka mördegskakor för första gången. De flöt ur mer än jag trott/tänkt, vet inte om jag gjorde dem för stora kanske : ) Följde ett recept på hallongrottor, men fyllde dem med chokladtryffel istället för sylt (efter tips från Erika som jag vikarierar för i sommar).

Mördegskakorna

4 1/2 dl vetemjöl
1 dl socker
200 g rumstempererat smör
1 tsk vaniljsocker

Skär smöret i mindre bitar. Kör alltsammans i matberedaren. Forma små bollar och lägg på en smord plåt. Gör en liten grop med tummen och grädda i ugnen 175grader i ca 10 min.


150 g ljus blockchoklad (smält i vattenbad)
0,75 dl vispgrädde
1 msk smör
1 tsk kakao

Låt grädde och smör precis koka ihop. Blanda kakaon med gräddsmeten. Blanda gräddsmet och choklad under kraftig vispning. Låt tryffeln svalna. När den är kall och lite trögflytande, fyll groparna med tryffel, låt stelna!

 
Tips! För att göra hålen/groparna i kakorna kan man använda ett teskedsmått istället för tummen (också tips från Erika)

Kommentarer
Postat av: åsa - hello sugar!

åh mums! jag gillar hallongrottor men tryffelgrottor lät ännu godare!

2009-07-10 @ 14:02:43
URL: http://hellosugar.se
Postat av: Sofia*

Ska göra det! Lilla lillebror som blir 21, hur har det gått till? ;-)

2009-07-13 @ 09:38:53
URL: http://mittlillamirakel.blogg.se/
Postat av: Sofia*

absolut, snart året ju! :-/

2009-07-14 @ 08:54:38
URL: http://mittlillamirakel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0